Sunnere gravide og sunnere spedbarn med økt aktivitetsnivå i svangerskapet

 


Her setter man seg spenstige mål - færre enn 2 av 10 gravide kvinner i Canada trener så mye som de nye retningslinjene anbefaler. Det anbefales minimum 150 minutt trening i uka (SOGC/CSEP).

Trening i svangerskapet bedrer helse til mor og barn

Den nye anbefalingen på minimum 150 min aktivitet/uke er en fundamental forandring i tanken rundt trening i svangerskapet. Fysisk aktivitet i svangerskapet er ikke lenger bare noe man anbefaler - gravide bør trene for å unngå komplikasjoner i svangerskapet og for å sørge for optimal helse for seg selv og babyen.

De siste 30 årene har svangerskapsrelaterte problem som svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk og store babyer økt dramatisk, sammen med overvektige gravide. (https://nhi.no/familie/graviditet/overvekt-i-svangerskapet/)

De fleste gravide, selv de som ikke har trent mye tidligere, vil ha godt av å trene med lav til moderat intensitet i 150 min i uken over 3 eller flere dager pr. uke. Så lenge du ikke har fått beskjed om å ta det med ro av legen din vil en variasjon av kondistrening, styrketrening, yoga og tøying kunne hjelpe. Noe så enkelt som å gå en tur, sykle eller svømme er bra for helsen.

Noen av fordelene med økt aktivitet er færre komplikasjoner hos nyfødte, færre keisersnitt, færre fødsler med instrument (tang/vakuum), mindre inkontinens etter fødsel, mindre fødselsdepresjon, og mindre overvekt etter fødsel.

Treningen bør være noe du liker - konsulter gjerne med fastlege eller jordmor om du er i tvil om du kan trene.

Fordeler med trening i svangerskapet:

  • Færre komplikasjoner hos nyfødte

  • Færre keisersnitt

  • Færre instrument-fødsler (tang(vakuum)

  • Mindre inkontinens

  • Mindre fødselsdepresjon

  • Mindre overvekt etter fødsel

Ulemper ved lite trening i svangerskapet:

  • Svangerskapsdiabetes

  • Svangerskapsforgiftning

  • Høyt blodtrykk

  • Store babyer

  • Overvektige gravide

Trening bør være en kombinasjon av:

  • Kondistrening

  • Svømming er skånsomt

  • Sykling både inne og ute

  • Gå tur

  • Styrketrening

  • Yoga

  • Tøying

  1. Alle gravide med ukomplisert svangerskap bør være fysisk aktive

  2. Gravide bør trene minst 150 min i moderat intensitet for å oppnå fordelene ved trening og dermed unngå vanlige komplikasjoner i svangerskapet.

  3. Treningen bør foregå over 3 eller flere dager, det beste er å være aktiv hver dag.

  4. Gravide bør trene både kondis og styrketrening. Yoga og tøying kan også være gunstig i tillegg.

  5. Knipeøvelser (bekkenbunnstrening) kan utføres daglig for å redusere risiko for senere inkontinens. Det kan være lurt å få instruksjon i riktig teknikk - fra jordmor, fysioterapeut eller kiropraktor.

  6. Gravide som blir ør, kvalm eller uvel ved trening flatt på ryggen bør forandre stilling og unngå denne stillingen.

Kilde:

https://bjsm.bmj.com/content/52/21/1339


 
by Tarjei Aarrestad

Kommentarer: