Fysisk aktivitet i svangerskapet er ikke lenger bare noe man anbefaler - gravide bør trene for å unngå komplikasjoner i svangerskapet og for å sørge for optimal helse for seg selv og babyen

I 2019 innførte Canada nye retningslinjer for trening i svangerskapet. Den nye anbefalingen på minimum 150 min aktivitet/uke er en fundamental forandring i tanken rundt trening i svangerskapet.

De siste 30 årene har svangerskapsrelaterte problem som svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk og store babyer økt dramatisk, sammen med overvektige gravide.

Trening-gravid.jpg

Når du er gravid kan det være fordelaktig å trene

  • Bekkenbunnsøvelser

  • Styrketrening

  • Ski

  • Pilates

  • Yoga

  • Jogge

  • Sykle

  • Spinning

  • Løpe

  • Svømming

 

Jobbe med bekkenløsning

Mange jobber idag er kontorjobber uten mye bevegelse. Om du stivner i ryggen vil det ofte hjelpe å bytte sittestilling, ta deg en runde på kontoret. Skulle du ha behov for det kan du snakke med arbeidsgiveren om å få tilrettelegging. Det kan være å få hjelpemidler som en hvilestol, hev/senk pult eller mindre belastende arbeid. Enkelte jobber er fysisk tunge, og vanskelige å tilrettelegge.

Det kan være:

  • Barnehage

  • Sykepleier

  • Butikk

  • Sjåfør

  • Renholder

Har du en fysisk tung jobb, er det viktig å ha dialog med arbeidsgiver tidlig for å få tilrettelegging ved behov. Noen arbeidsgivere ønsker attest hvis du trenger ergonomisk stol eller hev/senk pult, det kan vi hjelpe deg med.

  

Gravid-trening1.jpg

 

Enkle ting alle gravide kan prøve

  • Svømming og vanntrening - gjerne i varmtvannsbasseng. Om det gjør vondt å svømme er det bedre at du bare bader.

  • En stor pute under eller mellom bena gir god avlastning for ryggen og bekkenet ditt både på dagtid og når du skal sove.

  • Hold beina samlet når du snur deg i sengen, eller skal inn/ut av bilen

  • Varier stillingen ofte, enten du går, står, sitter eller ligger


Hva kan du forvente av et besøk hos Den Gode Rygg

Vår behandling er en smertelindrende behandlingsform. Vi utfører skånsom leddkorrigering og triggerpunktbehandling. Du får massasje og øvelser ved behov.

Alt starter med en grundig undersøkelse der vi sjekker bekkenet, ryggsøylen og hoftene. Vi vurderer da funksjon og stabilitet i bekkenet og strukturene rundt bekkenet. Råd og veiledning hører også med.

 

 

Vi opplever at de fleste gravide på Den Gode Rygg er fornøyd med behandlingen og opplever rask bedring.

Les gjerne våre omtaler på Google.